Blogi

21.02.2023

Ajatuksiani Turun tunnin junasta

Turun tunnin juna täysin ymmärrettävästi puhututtaa Varsinais-Suomen alueella ja se on monen mielestä noussut yhdeksi kärkiteemaksi EK-vaaleissa. Valtavan isosta asiasta on kyse ja rakentava keskustelu on todella tervetullutta. Vaalikoneissa kysytään, halutaanko Turun tunnin juna seuraavaan hallitusohjelmaan, jolloin se siis lukittaisiin käytännössä toteutettavaksi.

Itse olen vaalikoneissa vastannut sen tylsän neutraalin. Vielä viisi vuotta sitten olisin todennäköisesti vastannut varovaisen kyllä:n. Maailma on muuttunut paljon viidessä vuodessa. Etätyöt ovat lisääntyneet ja uudet tavat tehdä niitä mahdollistavat ihmisten työskentelyn paikasta riippumatta. Enää ei ole tarvetta pendelöidä jatkuvasti kaupunkien välillä. Viikkokäynti Salosta/Turusta Helsinkiin onnistuu kyllä parikymmentä minuuttia hitaammallakin junalla. Etenkin, kun junassa voi tehdä myös sujuvasti töitä matkustaessaan ja hyödyntää jokaisen minuutin.

Välitön hintalappu junalle on 4 miljardia eli 4000 miljoonaa euroa. Puhutaan siis sellaisista rahamääristä, joita on todella vaikea hahmottaa, vaikka olisi talouden ammattilainenkin. Verotuloina tästä toki palautuu valtiolle jonkin verran, mutta silloin puhutaan muutamista sadoista miljoonista – ja voiko valtio sitoutua siihen, että ne palautuvat Suomeen.

Ympäristövaikutukset kompensoituisivat VM:n laskelmien mukaan vasta 140 vuoden päästä. Itseäni mietityttää, että eikö rata ole silloin jo auttamattomasti ikäloppu? Tuo aikaperspektiivi on ihan hurja. Eli onko tunnin juna edes ympäristöteko? Voiko sitä perustella ympäristöarvoilla?

Suomen tiestössä on valtavasti korjausvelkaa ja ylipäätään liikenteessä. Jos nyt sijoitamme 4 miljardia Turun tunnin junaan, mistä se on pois? Annetaanko muun verkoston rapistua lisää? Itsekin Turussa opiskeluajan asuneena olen myös melko skeptinen siitä, tulisiko Turusta ja Helsingistä kuitenkaan yhteistä työssäkäyntialuetta, vaikka juna kulkisikin niiden väliä 78 minuutissa. Tuo 78 minuuttiahan ei kuitenkaan ole koko matkan kesto. Ensin kuljet kotoa asemalle, sitten odottelet junan ja toisessa päässä kuljet työpisteelle. Matka-aika venyy joka tapauksessa. Onko tuo muutaman kymmenen minuutin säästö junassa istumisesta riittävä kannustin? 

Radan linjaus on tehty jo kauan sitten ja se tekee tästä haastavaa. Jos linjausta alettaisiin tehdä nyt, ainoa oikea vaihtoehto olisi tehdä se moottoritien viereen. Olisiko linjausta mahdollista muuttaa? Tulisiko moottoritien viereen rakennettaessa yhtä suuria ympäristövaikutuksia? Miten hinta? Olisiko se oikeasti vaihtoehto? Mielestäni sitä nostetaan todella vähän esille. Vanhasta linjauksesta pidetään kynsin, hampain kiinni eikä mikään virallinen taho tunnu tekevän laskelmia tuosta toisesta linjausvaihtoehdosta. Itseäni kiinnostaisi nimittäin nähdä nekin.

Niin tai näin, tämä on haastava asia. Radan arvoa ja merkitystä ei varmasti voi laskea täysin rahassa tai ympäristövaikutuksissa. Onkohan yksikään tieprojekti "maksanut itseään takaisin"? Sitä on hirvittävän vaikea laskea. Koen myös, että neutraalia tietoa on vaikea saada - se tuntuu aina olevan värittynyt johonkin suuntaan. Jos tulen joskus olemaan sen päätöksen edessä, kirjataanko tämä hallitusohjelmaan vai ei, toivon, että olen saanut vielä paljon lisää tietoa ja suuremman kuvan ymmärrystä sekä Varsinais-Suomen, Salon että koko Suomen kannalta.  

 

Copyright 2024 © Satu Paananen
Yksityisyydensuoja ja evästeet

Jätä viesti